Målgruppeanalyse

Få kjennskap til din kundebase og kundenes adferd!

Det kan gi betydelig verdi å ha gode kunnskaper om kundebase og kundenes adferd. På den måten kan man målrette markedsføringsinnsatsen mot de målgruppene hvor det er størst potensiale for å utvide kundebasen. Med en målgruppeanalyse kan du også få en bedre forståelse av hvordan målgruppene på best mulig måte kan aktiveres.

Formålet med målgruppeanalysen er å analyse og karakterisere målgruppesegmenter for deres kundebase. Hensikten er å beskrive deres besøkende best mulig, og undersøke hvordan tekstinnhold fremover bør utarbeides i henhold til innhold, tone, språkvalg, foretrukne formater, kanaler osv.

I målgruppeanalysen samles det inn data fra Google Analytics og andre relevante verktøy, samt informasjon fra deg hva gjelder deres kunder og kundenes behov. I siste ende vil dette føre til at vi har identifisert 1-4 personaer, som alle karakteriserer en stereotype av opptil flere av deres viktigste kundesegmenter.

Med denne analysen får du et unikt innblikk i hvordan målgruppen din best konverteres til kunder, eller hvordan de kan påvirkes til å foreta en handling. Du vil derfor ha muligheten til å målrette markedsføringen mer presist og komme foran dine konkurrenter. Analysen vil munne ut i konkrete anbefalinger til KPI’er som kan settes opp i Analytics.

Målgruppeanalysen inneholder som utgangspunkt følgende (men kan variere avhengig av hvilken data vi har adgang til):

Posisjonering: Verdiposisjonering er den unike posisjon eller det image dere ønsker å ha i deres kunders bevissthet, og som tydelig adskiller dere fra deres konkurrenter. Dette fungerer som et strategisk utgangspunkt når det jobbes med innhold.

Demografi: Grafisk oppstilling av de viktigste demografene i deres kundebase. Dette skal få innpass gjennom tone og språk i kommunikasjonen.

Geografi: Geografisk representasjon av kundebasen deres. Dette har spesielt innflytelse på hvilke lokalt forankrede søkeord som skal brukes.

Foretrukne enhet: Segmentering av hvilke enheter brukerne oftest benytter for å komme inn på siden deres. Dette påvirker hvordan innholdsformatene skal tilpasses.

Sosiale medier: Oversikt over hvilke sosiale medier som genererer flest økter på siden deres. Dette skal være med på å fortelle om hvilke sosiale medier deres kundebase er mest aktive, og hvor det vil gi størst verdi å promotere innhold.

Søkeordsmålretting: Oversikt over de mest effektive søkeordene, som med fordel kan implementeres på utvalgte landingssider for å generere økt trafikk.

Adferdsanalyse: Adferdsanalysen gir innblikk i den nåværende trafikken på hjemmesiden, og vil bli brukt til å sette opp KPI’er. Vi vil blant annet undersøke hvilke kanaler og landingssider som er mest effektive, samt hvilke spørsmål brukerne oftest stiller om produktene og/eller tjenestene deres.

Personaer: Den innsamlede dataen bearbeides, analyseres og bindes sammen i utarbeidelsen av 1-4 personaer. Disse defineres basert på demografi og adferd på nett, samt de viktigste behovene hva gjelder virksomhetens produkter eller tjenester. Disse brukes til å målrette innhold og relevante søkeord.

Vi lager en målgruppeanalyse for deg på bare 5 arbeidsdager, og du kan bestille den her:

Bestill målgruppeanalyse her

Kunne du tenke deg en analyse av målgruppen din? Våre spesialister sitter klare for en uforpliktende snakk med deg. Ring oss på 21 98 88 00 eller skriv til hello@conversio.no. Du har også mulighet til å bestille en gratis SEO-analyse, og basert på denne ta en snakk med en av våre spesialister.

Bestill gratis SEO-analyse her

Bli oppringt av oss!

Bli oppringt av en av våre online markedsføringsspesialister- Anna Tronstad. Fyll ut: