Lenkebygging – En av de viktigste faktorene

Det handler ikke om å ha mange lenker fra det samme domenet, men om å spre lenkene slik at så mange domener som mulig lenker.

Inngående lenker er av de viktigste faktorene for å oppnå gode plasseringer i søkemotorene. Det skal være en god sammensetning av lenker med god autoritet og lenker som er relatert til innholdet på siden.

Inngående lenker kan sees som personer som anbefaler en gitt hjemmeside. Hvis en person har anbefalinger fra respekterte personer, er det lettere å bli annerkjent. Det er enda bedre hvis det er anbefalinger fra personer som arbeider innenfor det samme området. Søkemotorene har derfor større tendens til å vise en hjemmeside som har mange gode anbefalinger fordi de har et innhold som andre finner interessant.

Det handler ikke om å ha mange lenker fra det samme domenet, men om å få spredt lenkene slik at så mange domener som mulig lenker.

Arbeidet med å skape flere inngående lenker er kjent som linkbuilding, eller lenkebygging. Lenkebygging er en av de vanskeligste disiplinene, da man er avhengig av eksterne faktorer, samtidig som at søkemotorene har stort fokus på å slå ned på unaturlige lenker.

Unaturlige lenker er for eksempel når en hjemmeside betaler for en lenk fra en annen hjemmeside. Det er også unaturlig hvis en hjemmeside med en forholdsvis lav tilstrømning av nye lenker plutselig i løpet av kort tid får en stor vekst av inngående lenker.

En linkprofil er noe som skal holdes ved like måned for måned, fordi dette viser søkemotorene at det stadig er interesse for hjemmesiden. Hvis det er mulig å påvirke hvilken side den eksterne lenken henviser til, kan det gi stor verdi å få spredt inngående lenker ut til andre viktige sider enn forsiden.

Det er nødvendig å foreta en innledende lenkeanalyse av den nåværende lenkekatalogen, og videre bestemme hvilke lenker som skal gi verdi, og hvor raskt tilveksten skal skje uten at det virker unaturlig. Dette vil gi mest mulig naturlig oppbygning av linkprofilen. Det er mange faktorer som spiller inn. Det skal for eksempel være en god fordeling av ankertekst– altså de søkeordene på linkprofilen som er målrettet. Den skal inneholde relevante søkeord, men ikke for mange, da dette vil vekke oppsikt. Videre er det viktig at det er en god fordeling av no-follow- og do-follow-lenker. Samtidig skal domenene gjerne være plassert i mange forskjellige C-blokker. Dette, og mange andre faktorer, tas høyde for når Conversio arbeider med lenkebygging.

Bli oppringt av oss!

Bli oppringt av en av våre online markedsføringsspesialister- Anna Tronstad. Fyll ut: