Google vil dele opp sin indeksering i to!

Google vil fokusere enda mer på ”mobile-first”. Dette kan påvirke hvordan Google indekserer nettsider fremover.

På en pressekonferanse sist uke offentliggjorde representanter fra Google at de i nærmeste fremtid vil dele opp deres nåværende indeksering i to, det vil si at indekseringen av hjemmesider fremover vil bli oppdelt i henholdsvis mobil og desktop.  Dette er en fordel for Google, fordi de nå kan bruke «rå» data fra mobilsøk til å determinere en sides rangering på mobil. Dette gjør det lettere for deres søkealgoritmer å determinere rangeringen av ens side på mobil, uten å måtte gå via data fra desktop.

Derfor vil mobil-indeksering bli den primære indekseringen fra Google. Desktop-indekseringen vil fortsatt være aktuelL, men dog ikke like oppdatert som den mobile. Med dette sender Google et klart signal om at «mobile-first» vil bli prioritert mer enn desktop fremover.

Flere spørsmål enn svar

Google gir ikke så mye informasjon om hvordan indekseringen kommer til å foregå. Derfor gir offentliggjørelsen av de kommende endringene flere spørsmål enn svar:

Siden indekseringen på mobil blir den primære indekseringen fremover, vil den ikke medregne søk fra desktop i det hele tatt? Vil «mobilindekset» kun inneholde og/eller imøtekomme «mobilvennlig» innhold? Hvor mye mer «up-to-date» vil indekseringen på mobil være sammenlignet med desktop?

 Også i fjor lekte Google med tanken om å dele opp deres indekseringer, men det er først nå de har offentliggjort at endringene endelig kommer til å skje – dog uten å gi ytteligere informasjon om når disse endringene vil tre i kraft.

En ting er sikkert – det at man har implementert HTTPS, samt at man har en mobilvennlig og ikke minst rask side, vil bli langt mer avgjørende for indekseringen av ens side på Google fremover. Dermed vil disse aspektene også være svært viktig for ens rangeringer i Googles søkeresultater.

Vi vil selvfølgelig følge med på utviklingen og gi mer informasjon om emnet når det blir offentliggjort av Google.

conversio har skrevet dette blogindlæg
Bli oppringt av oss!

Bli oppringt av en av våre online markedsføringsspesialister- Anna Tronstad. Fyll ut: